نقش روایتگری در نمایش های ایرانی و کارگردانی نمایش پزشک پوشالی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر
- نویسنده حمید کاکاسلطانی
- استاد راهنما محمدرضا خاکی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1379
چکیده
در این رساله "نقش روایتگری در نمایش های ایرانی" اعم از نقالی، پرده خوانی، معرکه گیری، شاهنامه خوانی، تعزیه و تخت حوضی از جنبه های روایی مورد بررسی قرار گرفته است . مثلا در نقل و نقالی ضمن دسته بندی انواع نقل به نقل های ملی ونقل های بومی به انواع دیگر از نقل های منظومه ای و روایتی و تلفیقی نیز اشاره شده است . علاوه بر دسته بندی نقل ها، شکل اجرایی، نوع بازیگری و مضامین آنها، نحوه کاربرد روایات در آن مورد بررسی قرار گرفته است . همچنین چنین خنیاگری، قصه خوانی، آیین سخنوری و حمله خوانی بخش دیگری است که روایت و روایت گری در آن توضیح داده شده است . تعریف روایت و کارکردهای آن به همراه نظریه های چند تن از اندیشمندان فصل دیگری ازاین رساله است . پرده خوانی به عنوان نوعی از نقالی مذهبی که شمایل تکمیل کننده آن است دارای ویژگی هایی است که از نظر نوع بازیگری و ارتباط با مخاطب تکنیک های خاصی دارد که در یک بخش به همراه نقش روایتی آن مطرح شده است . قهوه خانه به مثابه مکانی برای نقل ونقالی تاثیر مهمی در روایت گری داشته است که در این رساله به آن پرداخته شده است و تعزیه به عنوان یک متکامل نمایشی در ایران دارای عناصری است که روایت مهمترین عناصر آن را تشکیل می دهند. در یک فصل از رساله ضمن بیان ویژگی های اجرایی تعزیه نوعبازیگری و طراحی صحنه نقش روایت در چگونگی اجرا و شیوه روایت گری در آن توضیح داده شده است . روایت در نمایش های شادی آوار اعم از تخت حوضی و شبیه مضحک همچنین خیمه شب بازی در شکل و محتوا از مباحث دیگر این رساله است . علاوه بر موضوع های اشاره شده، نقش روایت در یک نمایش معاصر ایرانی با نام "غروب در دریای غریب " اثر "بهرام بیضایی" با استناد بر متن نمایشی و ساختار متن پایان نامه این رساله می باشد.
منابع مشابه
مسئله ی تقلید و مشارکت تماشاگر در نمایش های ایرانی – پروژه عملی: کارگردانی نمایش «هنرمند گرسنگی»
میمسیس (تقلید) یکی از مفاهیم بحث انگیز در تاریخ اندیش? بشر است. این مفهوم با در نظر داشتنِ پیشینه ای که در دانش و فرهنگ غرب دارد، از چهار بُعد در نمایش های ایرانی قابل بررسی است: 1- مفهومِ «تشبّه»، قرابتِ عمیقی با برخی از مفاهیمِ سنتیِ «میمسیس» غربی دارد. تشبّه به امامان (ع)؛ تشبّه به کفار و دشمنان ائمه و تشبّه مردان به زنان؛ از مسائل مناقشه برانگیز فقهی هستند که شاهد حضورِ آن ها در تعزیه نیز هستیم. اهمیتِ...
15 صفحه اولبررسی نمایش خانواده در سریالهای ایرانی
این مقاله، برگرفته از پژوهشی است که نگارندگان، در مرکز تحقیقات صداوسیما انجام دادهاند. محور پژوهش بررسی تصویر ارائهشده از خانواده در سریالهای ایرانی («جادههای سبز شمالی»، «همسایهها»، «جوانی»، «آتش دل»، «غریبه»، «خانه پدری»، «پروندههای مجهول»، «رستوران خانوادگی») با روش تحلیل محتوا بوده است.پژوهشگران، خانوادههای به تصویر کشیدهشده در سریالها را از نظر متغیرهای: ترکیب اعضای خانوا...
متن کاملپیوستگی دوسویه نمایش های سنتی ایران با جامعه ایرانی
با نگاهی به مسیر شکلگیری نمایش در کشورهای شرقی ، درمی یابیم که نه تنها فاصله ای میان آ نها و زندگی جاریمردمان نبوده بلکه نمایش مرحله یا بخش مهمی از زندگی ساکنان شرق را می ساخته است. در این نوشته، دو گونةمهم نمایش ایرانی، از منظر جامعه شناسی، بررسی شده است؛ «شبیه خوانی » بر بستری از رویدادهای اجتماعی وسیاسی جامعة ایرانی پدیدار شد و کمابیش همة دگرگونی های اجتماعی ایران در دوره های گوناگون نیز بدا...
متن کاملشکلگیری نمایش ایرانی از جهانی دایجتیک
مفهوم دایجسیس (نقل) نخستین بار توسط افلاطون در مقابل میمسیس (تقلید) مطرح شد. سپس ارسطو اصطلاح میمسیس را به حوزۀ درام وارد کرد و به توصیف آن در مقابل هنرهای اپیک (روایی) پرداخت. در دوران معاصر، مبحث دایجسیس و میمسیس در حوزۀ روایتشناسی بار دیگر موردتوجه قرار گرفت و به واژگانی کلیدی برای تمایز میان روایت کلامی و درام بدل شد. در نمایش سنتی ایران اما، دایجسیس و میمسیس کاملاً درهمتنیده شده است. در ا...
متن کاملبررسی نمایش خانواده در سریال های ایرانی
این مقاله، برگرفته از پژوهشی است که نگارند گان، در مرکز تحقیقات صداوسیما انجام داده اند. محور پژوهش بررسی تصویر ارائه شده از خانواده در سریال های ایرانی («جاده های سبز شمالی»، «همسایه ها»، «جوانی»، «آتش دل»، «غریبه»، «خانه پدری»، «پرونده های مجهول»، «رستوران خانوادگی») با روش تحلیل محتوا بوده است.پژوهشگران، خانواده های به تصویر کشیده شده در سریال ها را از نظر متغیرهای: ترکیب اعضای خانواده، مشخص...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023